Mapouka – twerkingens vilde rødder



Søger man på ’twerk’ på YouTube, mødes man af et nærmest uendeligt antal rystende kvindebagdele og spredte ben, hvilket blandt andet skyldes, at kendte sangerinder som Rihanna og Miley Cyrus har danset genren ind i populærkulturen til både stor begejstring og forargelse. Netop denne cocktail er essensen af dansen, som har rødder i den vestafrikanske mapouka.

Kvinden placerer sin vægt på tæerne og løfter rytmisk hælene på skift til musikken, så hendes balder ”danser”. Med ryggen til publikum bøjer hun sig meget langsomt ned, til hænderne rører jorden.

Det er mapouka. Oprindeligt stammer genren, som både dækker over en traditionel percussion-rytme og en dansestil, fra den sydvestlige del af Elfenbenskysten. Dansen er mest udbredt blandt kvinder og dyrker et ideal, hvor kvinden langt fra behøver være slank for at være attraktiv. Faktisk forsøgte mange unge vestafrikanske kvinder, da mapoukaen i sluthalvfemserne for alvor ramte musik- og dansescenen, desperat at tage på for bedre at kunne udføre de karakteristiske bevægelser, der kræver en vis bagdel.

Selvom mapoukaen nød stor popularitet langs den vestafrikanske kyst, blev dens erotiske udtryk hurtigt mødt med modstand. Efter et tv-show med bandet Génération Mot à Mot blev mapouka forbudt i fjernsynet af landets daværende præsident Bédié, som fandt dansen perverteret og uanstændig. Da Bédié blev styrtet ved et militærkup i 1999, blev forbuddet ophævet, og mapoukaen fik atter lov til at udfolde sig frit blandt de mange – især unge – vestafrikanere.

Den moderne mapouka befinder sig på grænsen mellem den traditionelle, lidt ”tamme”, udgave og den mere udpræget erotiske, som kommer til udtryk i den nutidige – og meget populære – dansestil ’twerk’.

Louise Twerk Queen (a.k.a. Louise Kjølsen) underviser i og optræder med twerk. Ifølge hende trækker genren i høj grad på de vestafrikanske rødder: ”Twerk udvider – ligesom mapouka – spillerummet for den kvindelige seksualitet. Hvor man traditionelt har opfattet kvindens seksualitet som passiv og hengiven, tager vi i twerk den kvindelige seksualitet tilbage og giver kvinden lov til at lege med et mere aggressivt og dominerende udtryk”.

At mapouka i sin tid blev mødt med forbud og foragt giver god mening for Louise: ”Den kvindelige seksualitet provokerer, når den bryder med de herskende patriarkalske magtstrukturer og sætter kvinden i fokus. For mig er mapouka og twerk kvindefrigørende – i hvert fald potentielt,” understreger hun.

Hvis de varme world-rytmer lokker oven på en lang og kold vinter, kan du få en smagsprøve på mapouka her og lade dig inspirere til at prøve kræfter med de provokerende og kvindefrigørende bevægelser til forårets og sommerens mange festivaler og koncerter!