Meridian Brothers – Global 25. oktober 2014

meridian brothers

Meridian Brothers bringer varmen med sig på Global

WMDlogo13grønWMDlogo13grønWMDlogo13grønWMDlogo13grønWMDlogo13grønWMDlogo13grå5 af 6
Af Sigrun Strange

En lørdag aften skabte colombianske Meridian Brothers et velkomment skift fra det kolde danske efterår – til en varm og farverig aften fyldt med indbydende rytmer, badet i orange nuancer. Bandet gik på Globals scene, hvorefter en ren lyd- og farvefest startede. En kort introduktion fra forsangeren Eblis Álvarez var startskuddet på en aften i et univers, der føltes som ufo-scenen fra Life of Brian kombineret med en colombiansk gadefest. Det var en små-bizar oplevelse, som var overraskende charmerende.

Meridian Brothers befinder sig genremæssigt i det noget atypiske spændingsfelt mellem psykedelisk progressiv og sci-fi-latin. Det kunne godt lyde som opskriften på en aften badet i hvid-støj, men nej, i stedet fik publikum en sjov og spændende musikoplevelse.

Bandet består af fem dygtige musikere, og manden bag musikken er Eblis Álvarez. Han har selv kreeret og indspillet alle numrene på bandets seks plader, ligesom det er Álvarez, der har håndplukket musikerne, der er med rundt på denne turné. Det er dog tydeligt, at bandet er vant til at spille sammen, og, at de nyder det. Der var mange smil og god stemning medlemmerne imellem, og det smittede af på publikum. Blandingen af elektroniske instrumenter og akustiske, der var meget latin og caribisk inspireret i frasering og rytme, hang virkelig godt sammen, og blandingen af traditionel og progressiv gav udtrykket en interessant spændevidde, indenfor hvilken musikken virkelig kunne folde sig ud.

Koncerten bestod af to sets med en 20 minutters pause ind imellem, så folk kunne trække vejret, hvile benene, og få lidt forfriskninger. Risikoen ved to set er, at musikerne kan miste momentum under pausen og publikum mister interessen og i værste tilfælde: dropper at se det sidste sæt. Det var der ingen risiko for til denne koncert. På trods af at startskuddet til andet sæt satte i gang mens to tredjedele af publikum var enten udenfor eller oppe i baren, så var alle tilbage foran scenen indenfor det første nummer. Intensiteten var nærmere steget og kulminerede cirka to tredjedele inde i andet sæt.

Der var overordnet rigtig mange gode numre, og det var rart, at der ikke var nogle numre, der slæbte sig igennem. Det var en solid og sammenhængende koncert, dog fremstod et par numre især i andet sæt som ekstra sublime. Det var ’Guarache UFO (no estamos solos…)’, ’Salsa del Zombie’ og ikke mindst kronen på værket: bandets coverversion af Jimi Hendricks-klassikeren ’Purple Haze’, på spansk ’Niebla Morada’. Det var noget, der tog kegler hos publikum. Der blev også stampet og råbt ”otra” – spansk for ”ekstra nummer” – da bandet gik af. Publikum blev belønnet med et enkelt ekstranummer. At der kun kom et enkelt mere, var nok klogt, da alle, inklusiv bandet, begyndte at virke lidt trætte hen mod slutningen af koncerten.

Alle teksterne var på spansk, hvilket dog var uproblematisk, da bandets musik og sammenspil er så flydende og dragende. Der er ingen tvivl om, at de fem medlemmer af Meridian Brothers er musikere med erfaring, sammenspilsevner og som formår at nå ud til deres publikum.