Portræt: Klaverfabrikken



Klaverfabrikken i Hillerød vandt sidste år DMA-prisen for årets danske world-spillested. Spørger man Jens Rømer, der til daglig er musikbooker på spillestedet, skyldes det først og fremmest Klaverfabrikkens kontinuerlige arbejde for verdensmusikken:

“World er ikke verdens letteste genre at sælge. Der skal arbejdes for det, og det er et langt sejt træk. Men det bærer frugt – vores publikum vokser hele tiden, især den yngre del af det. World-publikummet kan normalt godt bære lidt præg af grå stænk i håret, og selvom vi virkelig værdsætter vores trofaste og engagerede publikum, som har fulgt os siden start, er vi glade for, at der kommer flere og flere unge til.”

Det hele begyndte med world

Klaverfabrikken startede som kulturhus i 1994 og udvidede i 2002 med spillestedet Klaverfabrikken Live. I virkeligheden startede det dog året før, fortæller Jens Rømer:

“I 2001 oprettede vi en alternativ musikskole for world, som hed Musik Uden Grænser. Det udviklede sig så til, at vi året efter begyndte at arrangere world-koncerter, og sådan startede vi som spillested.”

Siden er der kommet andre genrer til Klaverfabrikken, som i dag rummer det meste lige fra jazz til electronica. Især prøver man på Klaverfabrikken at give plads til det smalle og eksperimenterende.

At verdensmusikken trives så godt, som den gør på Klaverfabrikken, kan de andre genrer godt tage en del af æren for.

“Der ville nok ikke være plads til et genrespecifikt spillested som Global i København i en provinsby som Hillerød. Det er klart en fordel for vores world-scene, at den indgår i den større sammenhæng, som Klaverfabrikken med alle sine forskellige genrer og scener udgør,” forklarer Jens Rømer.

I 2013 påbegyndte Klaverfabrikken en fireårig periode som regionalt spillested. Det økonomiske tilskud, som det indebærer, giver ifølge Jens Rømer Klaverfabrikken mulighed for fortsat at styrke verdensmusikkens plads hos spillestedet.

“Hvis ikke vi får fat i et nyt publikum, er der ingen fremtid for verdensmusikken”

Klaverfabrikken består af et hav af klubber, der afholder koncerter inden for de forskellige genrer. Alle klubberne drives af frivillige, som dermed har en afgørende betydning for spillestedet.

“Mange spillesteder er dybt afhængige af frivillige kræfter, og det er vi også. De betyder enormt meget, ikke mindst i forhold til at udbrede kendskabet til og interessen for verdensmusikken og de koncerter, vi afholder,” fortæller Jens Rømer.

Foruden de frivillige satser Klaverfabrikken i høj grad på at udbrede verdensmusikken gennem undervisningsprojektet Verdens Brændpunkter. Her får skoleelever – via en verdensmusikers optræden og personlige fortællinger – et indblik i både de musikalske, politiske og kulturelle aspekter ved genren. I projektet har verdensmusikere med rødder i blandt andet Mali, Egypten og Irak medvirket.

Det musikalske møde skulle gerne afføde en interesse for world blandt eleverne, en interesse der ifølge Jens Rømer er altafgørende for genrens fremtid i Danmark.

“Publikumsudvikling er utrolig vigtigt. Hvis ikke vi får fat i et nyt publikum, er der ingen fremtid for verdensmusikken. Heldigvis lader det til, at world kan appellere til mange unge – det kræver bare, at vi arbejder aktivt for det,” lyder det fra en optimistisk Jens Rømer.